Dit moet je allemaal regelen als je een eigen bedrijf gaat beginnen

Een bedrijf beginnen kan iedereen natuurlijk. Je gaat naar de KvK (heel veel kan ook al online) , verzint een bedrijfsnaam en een bedrijfsvorm (Eenmanszaak, vennootschap onder firma of zelfs een Besloten Vennootschap) en klaar is Kees (zou je zeggen!). Na de eenmalige inschrijfkosten van € 51,30 ben je officieel eigenaar van een eigen bedrijf en startklaar als ondernemer. Daarna begint alles pas echt!

Eerste factuur maken of de algemene voorwaarden als beginner

Vaak zijn starters goed in hun eigen vakgebied, bijvoorbeeld als zorgbegeleider of webshopeigenaar. Men heeft ook al vaak gekeken naar vergunningen, en indien nodig, een passende bedrijfsnaam. Maar wat nog belangrijker is dan het regelen van de algemene voorwaarden, een bedrijfswebsite of het bepalen van je uurloon is de administratie van het bedrijf.

 

 

Belastingdienst stelt eisen aan de administratie en boekhouding

De Belastingdienst stelt namelijk eisen aan de administratie en waar je rekening mee dient te houden. Let op! Dit is geen verzoek maar een eis vanuit de Belastingdienst.

  • Zo moet je ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen bijhouden
  • De banktransacties verzamelen (Per kwartaal of per maand, van dag 1 tot einde van de maand)
  • Een kasboek bijhouden voor alle dagelijkse contante transacties
  • Alle contracten en zzp overeenkomsten met opdrachtgevers bewaren
  • Administratie van de reiskosten bijhouden. Hoe vaak per week en waarheen? (auto of OV)
  • Het betalen van de btw belasting (per kwartaal) en inkomstenbelasting per jaar
  • Een goedgekeurde modelovereenkomst (voorheen heette dit een VAR verklaring)
  • En als laatste maar ook superbelangrijk: De administratie, inclusief alle ontvangen en uitgaande facturen dien je minimaal 7 jaar te bewaren. Dit mag ook natuurlijk digitaal.

Uitbesteden administratie heeft meer voordelen dan nadelen

Je kunt als starter natuurlijk dit gewoon allemaal zelf gaan doen, maar ook uitbesteden aan een ervaren belastingadvieskantoor waar ze dit dagelijks doen. Zo kun je alle aandacht en focus besteden aan jouw eigen onderneming.

Bij Boga Administratie en Belastingadviseurs krijg je via financiële specialisten advies over de boekhouding en alle fiscale voordelen zodat je zeker weet dat alles klopt.

Kijk hoe deze ondernemer zijn boekhouding en belastingzaken heeft geregeld

Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje van de KvK hoe deze ondernemer zijn boekhouding en belastingzaken regelt. Hij gaat ook in op de voordelen van het hebben van een boekhouder. Als je vragen hebt als beginner of starter kun je ons bereiken via 026-3633667 of stuur een mail voor een verzoek tot afspraak.